DCS BARTOK TEST:

Nadszedł czas aby opisać nowalijkę dCSa po dłuższym czasie użytkowania. Zacznę od wyglądu oraz funkcjonalności. Przed pojawieniem się tego urządzenia miałem wątpliwości co producent zaprezentuje w dość „niewygórowanej” jak dla tej marki cenie. Myślałem, że Bartok to będzie mikrus dopasowany do dCS Network Bridge. Nic bardziej mylnego, po wypakowaniu z dużego kartonu okazało się, że to kawał solidnego i ciężkiego kloca. Prawie 17kg wagi i standardowych rozmiarów obudowa rozwiała moje wątpliwości. Design to nie jest mistrzostwo świata, ot solidna kanciasta bryła. Z przodu mamy najważniejsze przyciski i kilkuwersowy, dwufunkcyjny wyświetlacz. Standardowo pokazuje nazwy plików, używane wejścia, filtry, rodzaj odtwarzanego materiału muzycznego itd. Przy używaniu urządzenia jako przedwzmacniacz na całym ekranie pojawia się aktualny poziom głośności, czcionka jest wielka i można ją odczytać z kilku metrów. Bardzo praktyczne rozwiązanie znane wcześniej z Rossini. Dla fanów roon audio mamy możliwość regulacji głośności bezpośrednio w programie, zamiast klasycznym pilotem (nie ma go w komplecie). Niezwykle wygodna funkcja, działa bardzo szybko i sprawnie. Nowością jest podświetlane logo dcs z lewej strony, można je w menu wyłączyć.  

Na tylnej ściance jesteśmy rozpieszczeni ilością wejść cyfrowych, mamy 4 rodzaje spdif oraz po 2 złącza LAN i USB. Można podpiąć komputer, każdy transport, router itd. Wyjścia analogowe XLR + RCA (poziom napięcia wyjściowego można regulować w menu).

Dodatkowo (wreszcie) 2 pełnoprawne wejścia zegarowe dla częstotliwości 44,1kHz oraz 48khz oraz jedno wyjście dla urządzeń zewnętrznych. Podane sygnały zegarowe urządzenie potrafi zwielokrotnić dla potrzeb aktualnie obsługiwanego formatu częstotliwości typu 96khz, 88,2khz itd. Dzieje się to automatycznie i nie trzeba nic przełączać ręcznie.

DCS Bartok to kompletne źródło plikowe wraz z wyśmienitej jakości przedwzmacniaczem, pozwala wyeliminować z systemu szereg zbędnych i kosztownych kabli. Wystarcza tani LAN lub USB oraz interkonekt do końcówki mocy, monobloków lub wzmacniacza zintegrowanego. Do tego kolumny i system gotowy.

Obsługa roon audio z tym urządzeniem to prawdziwa przyjemność, wszystkie informacje o aktualnych utworach i stanie odtwarzania mamy nie tylko na tablecie ale również na wyświetlaczu. Fizycznym pilotem (dopłata 2kzł) można zmieniać utwory, zatrzymywać oraz regulować głośność. Oczywiście wszystkie funkcje da się obsłużyć z menu urządzenia lub dowolnym tabletem, komputerem podłączonym do tej samej sieci.

Jeżeli komuś zależy na bezpłatnej aplikacji sterującej to dCS przygotował takową, zwie się Mosaic i pracuje zarówno na urządzeniach z iOS jak i android.

Więcej informacji tutaj: https://www.audiofast.pl/pl/news-dcs-mosaic/

BRZMIENIE:

DCS BARTOK to pełnokrwisty dCS grający na poziomie jeszcze lepszym niż Scarlatti dac + dCS NB lub dCS Debussy dac + dCS NB. Mamy wszystkie cechy dCSa czyli referencyjną rozdzielczość, wgląd w nagranie, pięknie prezentowaną scenę, szeroką i głęboką tak jak akustyka i reszta systemu pozwoli. Otrzymujemy feerię wybrzmień, naturalnej wielkości instrumenty oraz muzyków precyzyjne osadzonych na trójwymiarowej scenie dźwiękowej. Piękna barwa oraz spójność całego zakresu, idealnie równo przetwarzane pasmo bez jakichkolwiek podbarwień czy podbić. Żaden z zakresów nie wypycha się przed szereg. Każdy instrument posiada własną unikatową fakturę wynikająca z realistycznej barwy i wybrzmień towarzyszących najdrobniejszym nawet muśnięciom muzyka. Bas precyzyjny, konturowy z właściwą gradacją i siłą. Referencyjna dynamika i prowadzenie tego podzakresu. Zarówno pojedyncze instrumenty jak gitara basowa, stopa perkusji czy skomplikowane składy orkiestry z bębnami przekazywane są bez kompresji. Średnica iście studyjna, niesamowicie gładka, nasycona bez cienia podkolorowania. Ani za jasna, ani za ciemna. Niezwykła równowaga i genialne zszycie z resztą podzakresów. Naturalność głosów, wszelkich dęciaków, instrumentów smyczkowych wynikających z tego zakresu wręcz wybitna. Wyższy środek płynnie przechodzi w najwyższe składowe. Góra to wisienka na torcie, rozdzielczość całego pasma jest tutaj szczególnie dobrze słyszalna. Olbrzymia ilość informacji przestrzennych, wybrzmień i przepiękne odwzorowanie materiału zarejestrowanego na płycie lub pliku. Góra jest nośna, błyszcząca ale bez śladów nadmiernego wyeksponowania czy przesady. We właściwie złożonym zestawie otrzymujemy realistyczny, bardzo analogowy i rozdzielczy przekaz pozwalający delektować się każdym gatunkiem muzycznym. Transport plików będący „na pokładzie” gra  naprawdę wybornie i  w tej cenie nie widzę jakiejkolwiek konkurencji. Porównywaliśmy go z genialnym plikowcem Rafała i naprawdę dotrzymywał mu kroku. Do tego ta prostota konfiguracji i szybkość uruchamiania. Urządzenie można budzić zdalnie z roona i słuchać kilka sekund po odpaleniu.

BARTOK to czysto hi-endowe źródło, które moim zdaniem podbije serca wielu audiofili. 3 urządzenia w jednym, referencyjny poziom grania i brak dodatkowego okablowania powoduje, że na jego cenę spojrzymy bardzo przychylnym okiem. Ze swojej strony polecam. Zanim się pojawił byłem sceptykiem, zwłaszcza mając w pamięci Puccini, P8i czy Rossini player. Teraz wiem, że producent wyciągnął wnioski i zbudował świetną maszynę do zapewnienia dużej radości jej posiadaczom.

Czy można lepiej? Można, transport + dac dCS Vivaldi w kilku aspektach idzie jeszcze dalej ale za kolejne procenty poprawy trzeba słono dopłacić, tak konkretnie to 4 razy więcej bez kabli.

Cena: 52 270zł lub 62 720zł za wersję ze wzmacniaczem słuchawkowym.

Dane techniczne:

Rodzaj przetwornika: Opracowana przez dCS topologia Ring DAC™

Wejścia cyfrowe: Interfejs sieciowy na złączu RJ45 – działa jako renderer UPnP ™ w trybie asynchronicznym, przesyła strumieniowo muzykę cyfrową z NAS lub komputera lokalnego za pośrednictwem standardowej sieci Ethernet, dekoduje wszystkie główne formaty bezstratne, w tym FLAC, WAV i AIFF do 24 bitów 384kS / natywna częstotliwość próbkowania plus DSD / 64 i DSD / 128 w formacie DFF / DSF. Inne formaty to WMA, ALAC, MP3, AAC i OGG. Niektóre formaty są ograniczone do niższych częstotliwości próbkowania. Obsługuje Apple AirPlay w wersji 44,1 lub 48kS / s. Złącze Network Loop Out na drugim złączu RJ45. Interfejs USB 2.0 na złączu typu B działającym w trybie asynchronicznym, akceptuje do 24 bitów PCM z prędkością do 384kS / s oraz DSD / 64 i DSD / 128 w formacie DoP. Działa w trybie klasy 1 lub 2. Interfejs USB-on-the-go na złączu typu A działa w trybie asynchronicznym, przesyła cyfrową muzykę z dysku flash do 24 bitów 384kS / s oraz DSD / 64. 2x AES / EBU na 3-pinowych żeńskich złączach XLR. Każdy zaakceptuje PCM z prędkością do 24 bitów 192 kS / s lub DSD / 128 w formacie DoP. Używany jako podwójna para AES, akceptuje PCM w rozdzielczości do 384kS / s, DSD / 64 i DSD / 128 w formacie DoP lub DSD zaszyfrowane dCS. 2x SPDIF na 1x RCA Phono i 1x BNC. Każda z nich zaakceptuje PCM z prędkością do 24 bitów 192 kS / s lub DSD / 64 w formacie DoP. 1x optyczny SPDIF na złączu Toslink akceptuje PCM z prędkością do 24 bitów 96kS / s

Wejścia analogowe. Poziomy wyjściowe: 0.2, 0.6, 2 lub 6V rms dla pełnej skali wejściowej, ustawiane w menu. Wyjścia symetryczne: 1 para stereo na 2 męskich 3-pinowych złączach XLR. Te wyjścia są elektronicznie zrównoważone i płynne. Impedancja wyjściowa wynosi 3Ω, maksymalne obciążenie wynosi 600 Ω (zalecane 10k-100kΩ). Wyjścia niezbalansowane: 1 para stereo na 2 złączach gramofonowych RCA. Impedancja wyjściowa wynosi 52 Ω, maksymalne obciążenie wynosi 600 Ω (zalecane jest 10k-100kΩ)

Wyjścia słuchawkowe1 symetryczna para stereo na 1x 4-stykowym męskim złączu XLR. 1 nierównomierna para stereo na 1-szym 6,35 mm (1/4 „) 3-biegunowym gnieździe. Pełne poziomy wyjściowe to 1,4 W rms przy 33 Ω, 0,15W rms przy 300 Ω. Poziomy wyjściowe to 0, -10, -20, -30dB, ustawione w menu. Minimalna impedancja słuchawek wynosi 33 Ω.

We/wy sygnału zegara2x Wejścia zegarowe Word na złączach 2x BNC, przyjmują standardowy zegar tekstowy o częstotliwości 44,1, 48, 88,2, 96, 176,4 lub 192 kHz. Szybkość transmisji danych może być taka sama, jak częstotliwość zegara lub dokładna wielokrotność częstotliwości zegara. Wrażliwe na poziomy TTL. Wyjście zegara Worda na 1x złącze BNC. W trybie Master na wyjściu pojawia się zegar czasu zgodny z TTL.

Szum resztkowy Lepszy niż –113dB0, 20Hz – 20kHz nieważony (ustawienie 6V).

Przesłuch L-R Lepszy niż -115dB0, 20Hz – 20kHz

Filtry Tryb PCM: do 6 filtrów daje kompromisy między odrzuceniem obrazu Nyquist a odpowiedzią fazową.
Tryb DSD: 4 filtry stopniowo zmniejszają poziom szumów poza pasmem audio.

Aktualizacja oprogramowania Dostępne w aplikacji dCS Bartók App

Sterowanie: Aplikacja dCS Bartók App 
RS232 (sterowany przez urządzenia firm trzecich).
Pilot (opcjonalnie)

Zasilacz: Ustawiony fabrycznie na 100, 115, 220 lub 230V AC 50/60Hz.

Pobór mocy30 Watts typowo / 50 Watts maksymalnie

Kolor czarny lub srebrny

Wymiary444mm / 17.5” x 430mm / 17.0” x 115mm / 4.6“. Allow extra depth for cable connectors.

Waga16.7kg / 36.8lbs

2 komentarze

  1. Panie Szymonie od lat obserwuję Pana zmagania ze sprzętem audio na forum audiostereo. Decyzja o otwarciu takiego niezależnego bloga w moim mniemaniu jest wyjątkowo słuszna. Winszuję wiedzy i doświadczenia.

    Margol
  2. Bardzo dobra rzeczowa recenzja, szczere gratulacje i powodzenia w prowadzeniu jedynego w swoim rodzaju blogu 🙂 PS. może warto by było opisać konfigurację Qnap 453 jako szybkiego bezgłośnego źródła plików dla Bartoka pod Roonem 😉

    TomekB

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.